Mitt första möte med postjobbet fick jag så smått i
skolåldern. Rumsta och Wålsta var på den tiden utan ordnad lantbrevbäring.
Post-hämtningen gick på gångled. Varje hushåll var skyldigt att hämta posten en
vecka var. På grund av att ortstidningarna utgåvos tisdag, torsdag och lördag
skedde hämtningen tre dagar i veckan.
I granngården bodde ett äldre par, som överlämnat
jordbruket åt släktingar och levde på s k undantag. Hustrun låg till sängs och
mannen gick med käpp. Båda var i 75-80-årsåldern och kunde ej själva fullgöra
post-sysslan, utan lejde mig i stället.
Då var det att ta rotens gemensamma egendom,
postväskan, på cykeln eller sparken och bege sig till Forsa järnvägsstation. I
väskan låg då den förra turens avgående brev. På sta-tionen gick man så fram
till luckan och begär-de att få Rumsta- och Wålstaposten samt läm-nade de
avgående breven. Så var det att lägga posten i väskan och åka tillbaka.
På den här tiden fanns inga postlådor, utan vissa
gårdar fungerade som inlämningsställen. Först gick man in hos Jönssons som tog
hand om posten till södra delen av Rumsta, den så kallade ’Sör i hagen’. Nästa
anhalt var Petters, där man lämnade Rumstaposten ’ner i byn’. Sedan gick man in
hos Stenmarks med en del Wålsta-post. Sista inlämningsstället var Mic-kels
eller Boijs, som det sedermera kallades. Där lämnades resten av posten till
Wålsta samt Gärdsängsposten och post till två gårdar beläg-na i västra delen av
Rumsta by, där även JoMats besöktes. Hos
alla ställena tog man med sig eventuella inlämnade avgående brev som fick ligga
i väskan till nästa posttur.
Jag kan säga att jag tyckte det var en trev-lig
sysselsättning och det bidrog kanske till att jag senare i livet med glädje kom
att ägna mig åt att jobba åt Postverket.
År 1934 ordnades med lantbrevbäring. Lbb-linjen
utgick från Forsa järnvägsstation och omfattade delar av Norrviksta samt
folk-högskolan, Bäck, Berglock, Bäck igen, Hedsta, Harv, Rumsta, Wålsta,
Gärdsänget och åter till järnvägsstationen för avgående brev och redo-visning.
Eftersom det var dåliga tider med depres-sion och
ont om arbete blev det konkurrens om jobbet av flera sökande. Det blev drängen
i granngården, Gunnar Thimper, som blev an-ställd. Då detta var ett deltidsjobb
med tre turer i veckan, kunde han sköta sin drängtjänst jäm-sides. Själv kunde
jag ej söka tjänsten, efter-som åldersgränsen var 18 år, och jag detta år
skulle fylla 16.
Så småningom började ortstidningarna utkomma varje
dag och då blev också post-turen daglig.
Under krigsåren med dess många inkal-lelser till
militärtjänst var det i regel fällskräd-dare Mattsson från Stavåker som ryckte in som vikarie för
lantbrevbärare i Forsa.
Nu hade Gunnar Thimper genom gifter-mål blivit
bosatt i hustruns föräldrahem i Norr-bobyn, ett litet jordbruk som han och hustrun
så småningom övertog. I början av kriget fanns ingen bensin att köpa och då
fick Gunnar det kämpigt att sköta postjobbet i Forsa. Det berät-tas att han
åkte cykel till Delsbo järnvägssta-tion, tog tåget till Forsa, hade en annan
cykel där som han använde på postturen och så blev det tåg till Delsbo samt
därifrån cykel hem till Norrbobyn igen.
Så småningom fick han bensintilldelning och skaffade
sig en motorcykel. Vid den tiden var det ovanligt kalla vintrar och att åka
motor-cykel mellan Norrbobyn och Forsa blev nog också många gånger ganska
påfrestande. Se-dermera köpte han en liten Ford Anglia och färden till och från
arbetsplatsen kom därefter att bli betydligt behagligare.
År 1947 behövde lantbrevbärare Bror Svensson en
semestervikarie på linjen Sör-forsa-Lumnäs. Erik Andersson i Rumsta, som börjat
vikariera för Gunnar Thimper ibland, var tillfrågad men hade förhinder, och jag
blev erbjuden jobbet. Jag ägde en lättviktsmotorcy-kel, som jag tänkte använda.
Men som ingen frampakethållare fanns på den och den stora väskan skulle sättas
baktill, blev det ganska baktungt och vingligt och efter några dagar övergick
jag till vanlig trampcykel.
En penibel situation inträffade en av de första
dagarna, då jag använde ’lättviktaren’ som fordon. Just som jag stannade vid
första postlådan, som var ”Västnängs” i Skarmyra för att lämna en tidning,
vinglade det baktunga ekipaget till. För att återvinna balansen stödde jag mig
med handen mot postlådan som var belägen vid kanten av ett ganska djupt dike.
Pinnen vid vilken postlådan var fastsatt gick plötsligt av och jag blev
liggande med benen fastlåsta vid lättviktaren och med huvudet neråt mot dikets
botten i farlig närhet av det där rin-nande vattnet. Efter att ytterst försiktigt ha lyckats lösgöra benen kunde
jag vända mig och komma ur den besvärliga situationen.
En vinterdag råkade jag ut för ett kraftigt snöfall.
När jag kom till Rödmyra där jag hos Bengt Eliasson brukade rasta och äta
matsäck hade det blivit över en dm snö och således o-möjligt att fortsätta färden
med cykel. Då hade man rätt att leja taxi. Jag ringde och Gustav Gummesson
anlände med sin bil. Sedan gick färden tills vi kom till Ransta där bilen
fastna-de i snön. Ingen människa fanns hemma i går-den. Men i stallet stod två
kraftiga ardenner-hästar. Vi letade reda på ett par skaklar och en kedja. Jag
gick in i stallet och tog ut den ena hästen, selade på den, spände för och
körde loss bilen ur snödrivan. Sedan ställdes skaklar-na och kedjan tillbaka på
sina platser och häs-ten selades av och stallades in igen. Postturen fortsatte
sedan utan incidenter. Tilläggas kan att ingen i gården visste om detta
tilltag, förrän jag långt därefter omtalade detta för dem.
Under 5 års tid, från 1947 till och med 1952,
vikarierade jag när Bror Svensson hade semester och när han var sjukskriven. Nu
hän-de det också att jag fick vikariera för Gunnar Thimper.
På nyåret 1953 hade Gunnar Thimper tröttnat på den
långa vägen till och från post-jobbet i Forsa och sade upp sig. En bidragande
orsak till detta var väl också att han och hust-run övertagit svärföräldrarnas
jordbruk samt utökat detta med arrenderad jord. Uppsäg-ningstiden var 3
månader, men Gunnar tog tjänstledigt och jag vikarierade för honom un-der den
tiden. Tjänsten ledigförklarades, jag sökte den, och blev anställd. Den 1 april
1953 började jag som ordinarie lantbrevbärare på lbb-linjen Forsa-Gärdsänget.
Linjen var 17 km lång, men eftersom jag bodde i Wålsta så blev det 1 mil extra
till och från Forsa station. Cy-kelturen blev alltså 27 km om dagen. 1956 köpte
jag mig en ”Folka” och sedan brukade jag byta fordon hemma och kunde förkorta
cykelturen med bilåkning sista milen.
Detta pågick i nästan 9 år, på 2 månader när, för
den 30 oktober 1961 gick lantbrevbä-raren i Sörforsa, Bror Svensson, i pension
och då företog Postverket en rationalisering. Posten i Forsa järnvägsstation
lades ner och överflyt-tades till Sörforsa. Vi två lantbrevbärare, Hans Imberg,
som tjänstgjorde Forsa-Nansta, och jag, fick följa med till Sörforsa.
Lbb-linjen Forsa-Gärdsänget delades upp och lades till de återstående två
linjerna. Hans Imberg fick sin linje utökad med byarna Norrviksta, Rumsta,
Harv, Wålsta och Gärdsänget samt delar av Hedsta, medan Bäck, Folkhögskolan,
resten av Hedsta samt Berglock lades till Bror Svenssons linje, som jag fick
överta. Vi lantbrevbärare fick nu ställa in cyklarna och åka i stället. Job-bet
blev nu lite lättare, kanske fysiskt sett, men postmängden ökades dramatiskt. I
omkring 20 år fortsatte jag att åka kring Bäck och Hedsta samt runt sjöarna i
södra delen av socknen.
Som lantbrevbärare får man en god kon-takt med
folket efter linjen och blir nästan som familjemedlem.
Jag har många trevliga minnen av angenä-ma
kaffestunder. Pensionsdagarna blev man alltid bjuden på mat. Om bilen någon
gång strejkade ställde alltid någon bilägare upp med skjuts så att jag kunde
fullgöra turen. Hade man ärende in i en gård där någon fyllde år så blev det
alltid kaffe och en tårtbit.
Så småningom utökades jobbet med en viss social
funktion. Om man märkte att posten låg kvar ohämtad i postlådan hos någon äldre
pensionär och man visste att vederbörande ej var bortrest skulle man gå in och
kontrollera att ingenting hade hänt. Några pensionärer med rörelsehinder fick
posten inburen i bostaden varje dag.
En pensionsdag då jag kom in till ensam-boende
bonden Jonas Jonsson in Stenbo fann jag honom liggande på golvet framför
kökssof-fan, oförmögen att resa sig, troligen drabbad av hjärnblödning. Han
kunde emellertid tala och ville att jag skulle hjälpa honom i säng vilket var
mycket jobbigt, då han var en ganska stor och tung person. Jag frågade honom om
jag skulle ringa efter ambulans, men enligt hans önskan ringde jag till hans
vän Folke Larsson i Björkmo och satte honom in i situationen, var-efter jag
måste fortsätta mitt avbrutna arbete.
Senare fick jag veta att sedan Folke anlänt till
Stenbo kom även Erik Nilsson i Västanäng dit. Han visste att ”Jonke i Stenbo”
brukade fa-ra till Forsahallen och handla mat den dagen och fattade misstankar
att allt inte stod rätt till, när han inte såg någon Jonke fara förbi.
Sjuksköterskan ifrån Sörforsa kom även till Stenbo
på rutinbesök och hon ordnade am-bulansfärd till sjukhuset i Hudiksvall. Folke
Larsson meddelade per telefon dottern och må-gen i Stockholm vad som hänt.
Någon längre och stadigvarande vistelse i Stenbo
blev det nog härefter inte för Jonas. Dottern med familj flyttade hem, och då
kunde Jonas vid permission från sjukhuset i Hudiks-vall vara i Stenbo kortare
perioder.
En annan gång när jag skulle lämna post hos Per
Andersson i Berglock såg jag att han låg framstupa vid postlådan. I tron att
han hade något att bestyra startade jag och for vidare, men efter några meters
färd slog det mig att han låg i en egendomlig ställning och fann det bäst att
backa tillbaka och kontrollera läget. Han låg likadant. Han kunde tala och
medde-lade mig att han inte förmådde stiga upp. Jag hjälpte honom på fötter och
höll i honom. Så fick jag syn på hans son Janne på gårdsplanen, anropade honom
och han kom och hjälpte hem sin fader. Per Andersson kryade på sig, så det var
nog fråga om en lindrigare hjärnblödning.
En lördag hade jag ett paket som skulle till ett
ungt par från Stockholm som flyttat in i en gammal gård i Bäck. Då paketet var
stort och skrymmande ville jag förvissa mig om att någon var hemma i huset.
Alla dörrar var olås-ta så jag kom in i det stora köket. Där fanns en stor
bakugn som dolde dörren till en kammare mitt emot farstun. Men ingen människa
syntes till. Då jag med hög röst frågade om någon var hemma, dök plötsligt en
spritt naken ung flicka upp bakom bakugnen. Lätt chockad meddelade jag mitt
ärende och gick ut för att hämta pake-
tet.
Då jag kom in igen med detta, hade flickan klätt på sig en gammal militärpäls.
En något bisarr upplevelse kanske.
En dag i slutet av 70-talet fick jag och några
kolleger inom postverket åka till Söder-hamn och ur regionchefens hand mottaga
guld-klockor för ”nit och redlighet i rikets tjänst”. Tyvärr förlorade jag
klockan, då en brand drabbade mitt hem i början av januari 1990.
Så kom då den 30 oktober 1981 då jag gick i pension
och blev vederbörligen avtackad och uppvaktad av postmästare, fack och
arbets-kamrater med blommor, ljusstakar och presen-ter. Ävensom blev jag
ihågkommen av abon-nenterna vid postlinjen.
Det var med blandade känslor jag avgick från mitt
trevliga jobb, då jag förstod att sak-naden skulle bli stor. Men då jag haft
förmånen
Från början och i långliga tider var som bekant
träet den dominerande värmekällan. Från skogen hämtades materialet, som bestod
av ’rens’, torrakar, sämre träd och dylikt. Ved-hanteringen var ofta ett
omfattande arbete un-der året på gårdarna. De fina och växtkraftiga träden
sparades framför allt till husbyggen, vil-ket våra gedigna timmerhus vittnar
om, men även till broar, sågade bräder m m. Den gamla kyrkbron över
Kyrkströmmen var av trä ända in på 1920-talet. Ännu senare var bron över
Lundströmmen av trä. Många fler exempel finns. – Broarnas historia fordrar ett
eget kapi-tel. Men för att återkomma till ämnet och ru-briken: elektriciteten,
kan nämnas att den så småningom
infördes i Forsabygden omkring 1910-20. Omkring 1917 byggde Lunds Kvarn AB ett
elverk i Lundströmmen och till en bör-jan levererades ström till
omkringliggande be-byggelse och åt Tövsättershållet. Sedermera byggdes
ledningen fram till Hedsta, med trans-formatorer i Berglock, Bäck och Hedsta.
Efter något eller några år utvidgades nätet till Norr-viksta och Prästgården.
Eftersom det rådde krigs- och kristider fanns ej
fullödigt material att sätta in. Led-ningarna bestod t ex av järntråd. Men nya
och strålande tider kom, då rödlökarna och foto-genlamporna byttes ut mot klart
lysande glöd-lampor. Nu på 90-talet har det ju gått så långt att vi frossar i
el. Nu nöjer vi oss ej med mån-sken på vägar och uteplatser eller en
sparsam-mare användning av energin, men för att ha denna höga ’standard’ skall
vi betänka att vi är beroende av den giftiga och dödsbringande kärnkraften.
Per Franck, Hedsta
att
få vikariera då och då under årens lopp, vilket jag är mycket tacksam för, så
har en viss kontakt med jobbet och arbetskamraterna kunnat bibehållas.
Första gången vi på Mon fick lyse till går-den var
en kulen höstdag 1917. Under somma-ren hade förberedelser gjorts på gården för
att detta skulle bli av.
Transformatorn var förlagd till Bäck, dit
el-leverantören, Lunds kvarn AB, hade dragit fram en högspänningsledning. De
hade också byggt fram till Berglock och Hedsta.
Tillsammans med alla som skulle begagna sig av
ledningen bestämdes var den skulle gå och hur många stolpar det gick åt. Var
och en fick sedan ge sig ut i skogen och fälla träd, gö-ra upp dem, forsla fram
dem och lägga dem på plats. Drygt en meter djupa hål skulle grävas där
stolparna skulle stå. Resningen av dessa, påmonteringen av isolatorer samt
tråddrag-ningen ombesörjdes av särskild personal.
Endast två trådar, en fas och jordledning-en,
monterades upp, detta på grund av materi-albrist. Dessutom var trådarna av
järn. Men effekten blev därefter, att stoppa in fingrarna i lamphållaren kändes
bara som ett litet pirran-de. (I detta sammanhang vill jag påyrka att alla
lamphållare stängs när lampan skruvas ur, för det finns barn även i dag.)
Ett
minne från Hedstaskolan:
Indragning
av lyse pågick och trådarna var fastgjorda i väggen. En stege var rest intill.
En gick uppför stegen, tog i en sträng och gick ner igen, och så nästa. Gustav,
Alvar, Erik,Ville, Axel, Johan, Per och Hans, men han tog i två trådar och fick
alltså strömmen genom sig. Följden blev ett gallskrik och blöta byxor. Tur att
det var järntråd och svagström!
Per Franck, Hedsta
Mycket folk är samlat vid järnvägsstatio-nen i staden. Lokomotiven har dekorerats med flaggor, fartygen i hamnen flaggar, skott kom-mer från kastellen och fartygen. Plötsligt hörs ångvisslans genomträngande ljud. Det är tidig morgon den 16 juli 1860 och invigningen av världens nordligaste järnväg, sträckan Hu-diksvall-Forsa, är det som röner det stora in-tresset. Passagerarna tar plats i vagnarna och det bär iväg med flygande fart över Håsta-udden, Åvik, genom skogslandskap, för att åter komma fram till odlade marker. Kyrksjön och Forsa kyrka närmar sig raskt och snart är man framme vid Forsa järnvägsstation, efter att ha åkt den omkring 10 km långa sträckan. Tåget stannar, människorna strömmar ut. Landshöv-ding Prytz träder fram och förklarar banan öppnad för trafik, därefter följer tal av bruks-patron Schmidt, överste Modig m fl.
En bidragande orsak till det tidiga järn-vägsbygget
var att ägarna till de två järnbruken i Srömbacka och Hedvigsfors på 1840-talet
ha-de planer på en sjöförbindelse mellan Dellens utlopp genom Näsviken,
Rolfstaån, Forsasjö-arna till Iggsjön och därifrån ett järnvägsspår till
Iggesund.
De styrande i Hudiksvall insåg vilken be-tydelse
detta skulle få för Iggesund som sjö-fartsort. Hudiksvall, som hade en livlig
sjöfart, var bl a lossningshamn för malm som trans-porterades vidare med
hästforor över Hallbo och med pråmar över Norrdellen till de två järnbruken. I
detta skede kom planerna på att anlägga en järnväg från Hudiksvall till
vatten-draget ovanför Forsa kyrka. Den 23 april 1858 bildades Hudiksvalls
JärnvägsAktiebolag.
Järnvägstrafiken blev från början en god affär, det
fraktades både malm och trävaror. Godstrafiken var livlig, 1868 omnämner
Hu-diksvalls Veckoblad att där gick 40 tåg (20 tåg-par) per dygn.
Persontrafiken inskränkte sig däremot till 2 tågpar per dag. Att resa med
järnvägen kostade åren 1865-1869 i första klass 60 öre, i andra klass 45 öre
och i tredje klass 30 öre. Barn under tolv år åkte för halva priset. Om
söndagarna bedrevs ingen trafik, ej heller under vinterhalvåret. Järnvägslinjen
ut-ökades 1875 till Näsviken för att 1888 vara framme i Ljusdal, där Norra
stambanan mötte. 1959 elektrifierades Dellenbanan.
Under järnvägstrafikens tidiga år förekom ofta att
gräsbränder uppstod. En skogsbrand inträffade den 2 juni 1876 då ett område på
45 tunnland 30 kappland totalförstördes strax ös-ter om nuvarande Vägförvaltningens
område i Hedsta. En stämningsansökan från markägare i Harv och Hedsta ingavs
den 14 oktober samma år med krav på 805 kronor 62 öre jämte ränta och
rättegångskostnader. Ersättningsanspråken beviljades med 20 kr per tunnland.
Området kring järnvägen var försett med stängsel och vid korsning med väg var
grindar uppsatta. Dessa voro i bruk till in på 1900-talet, då de utbyttes mot
ljus- och ljudsignaler.
Det var även vanligt att banvakterna hade ett par
kor. Fodret till dessa skördade man efter banvallarna. Larsson var den siste på
Hedsta-sträckan.
Daglig inspektion av järnvägsspåret gjor-des av
banvakterna. Sträckan var uppdelad på tre banvaktssträckor, Medskog, Hedsta och
vid Kyrkströmmen i Forsa, var och en med ett bo-stadshus åt banvakterna. Den nu
92-årige f d banvakten Erik Sandström kan berätta att han 1941 kom fram till
Forsa efter att tidigare ha tjänstgjort på sträckan Hoting-Sollefteå. En
bi-dragande orsak var att Sandströms hustru kom från Via och han kände
trakterna häromkring. Forsa hade också en bättre skolgång. Han kan också
berätta om de stora virkes- och gods-transporterna under krigsåren.
Persontrafiken var också betydande, särskilt under höstmark-nadsdagarna då det
gick långa tågsätt in till sta-den. Vedeldningen under krigsåren orsakade många
gräsbränder.
Rationalisering med indragningar gjorde att
banvaktssträckan Hedsta utökades från Hu-diksvalls första växel till Forsa
station. Vid slu-tet av sin tjänstgöring tjänstgjorde Sandström som
arbetsledare, med reglerad arbetstid, sträc-kan Hudiksvall-Delsbo. När han
tänker tillbaka på sin tid som banvakt anser han att det varit ett fritt och
omväxlande arbete. Banvakter på Hedstasträckan under 1900-talet har varit
Lars-son, Flodman, Sandström och Svensson. Sta-tionsmästare Ragnar Johansson
var den siste som tjänstgjorde på Forsa station. 13/1 1985 lades persontrafiken
ned och under hösten 1986 gick det sista godståget, lastat med virke från
Östernässågen, till hamnen i Hudiksvall.
Jonas Nilsson, Hedsta
Holger Eriksson är född 1901 och en av de elever som tillhörde första årskullen barn som gick i nya småskolan uppe på Hedsta-backen. Han bodde då med sina föräldrar Erik och Katrina Mårtensson samt sina syskon i Ystigården, Vålsta.
När Holger skulle börja var småskolan klar, men
folkhögskolan behövde lokaler ty det hade blivit bestämt att den skulle
förläggas till Forsa. Småskolan fick då vara kvar ett år till i de gamla
lokalerna i Bäck, i ett rött hus där vårdhemmet byggdes, där det nu är bensin-station.
Det var lång väg för en förstaklassare att gå från
Vålsta till Bäck, men under sitt första skolår fick han bo hos sin syster och
svåger, som var prästarrendatorer och bodde vid kyr-kan. År 1928 började man
med skolskjutsar här i Forsa, till en
början med häst.
Det var Klara Olsson som var lärarinna och hon med
familj hade även bostad där i Bäck. När Holger började sitt andra år blev det i
nya småskolan uppe på Hedstabacken. Folk-högskolans nya hus var då klart och
skolan i Bäck blev nedlagd. Han bodde då hemma i Vålsta och lärarinnan Klara
Olsson med familj hade lägenhet på övervåningen i Hedstaskolan. Man började kl
9 och slutade kl 2 och första samt andra små gick tillsammans.
Man kom in i skolsalen genom att först gå uppför en
stenbro. Man kom sedan in i en liten förstuga, därefter omklädningsrummet där det var en svart kamin med en vedgrav,
väggfasta bänkar runt väggarna samt hyllor. I skolsalen var det två bänkrader,
man satt två och två. Framför Holger satt Märta Palm, Hedsta, och Bricken
Mickelsson, Berglock. Holger hade som bänkkompis Wo1rad Svedin. Bänkarna hade
lutande lock med en fördjupning för bläckhornet. Längst fram i skolsalen var
det en stor svarta-tavla att skriva på och när man skul-le sudda bort användes
hartass. Skolbarnen ha-de små griffeltavlor att lära sig skriva och räk-na
på. För att få varmt i skolsalen var
det en stor svart kamin som fröken skötte om att elda i. Varje morgon började
med morgonbön och en psalm, ofta blev det ’Din klara sol går åter upp’. Det
fanns ingen orgel så fröken tog upp psalmen och barnen följde med så gott de
kun-de.
Pojkarna var klädda i kortbyxor (tills de
konfirmerades) som gick nedanför knä, på vin-tern hemstickade tjocka strumpor.
Holgers mamma brukade leja en tant som hette Anna Lövling i Hög att sticka
strumpor och vantar åt dem. Strumporna knäpptes fast i strumpeband som var
fastsatta i ett livstycke. Holger och hans syskon brukade ha röda
flanellivstycken som deras mamma sydde. Pojkarna brukade ha en bussarong samt
en vegamössa med blank hård skärm på huvudet och på fötterna grova skor.
Flickorna hade alltid förkläde över klän-ningen.
Det var ju ingen skollunch utan man fick ha mat med
sig. Holger kommer ihåg att han brukade ha pannkaka eller fläsk på brödet och
mjölk i en flaska med patentkork på. Konrad Forsberg och Holger brukade byta
matsäck ty Konrad hade smörgås med köpelimpa med syl-ta och korv på – de hade
affär i Norrviksta – och båda tyckte att den andres matsäck smaka-de bättre.
Som skolväska hade man ryggsäck med hårt material i
sidorna. De hade en timmas middagsrast och rasterna mellan lektionerna var 10
minuter. På rasterna brukade man leka på skolgården eller mot skogen. Man
letade glasbitar, kottar och pinnar som barnen gjorde djur och ladugård (fejs)
av, och glasbitarna fö-reställde koppar eller tallrikar. När det var slut på
rasten ringde fröken i en handklocka. Ibland kom en tant som kallades för Skåla
till skolan och sålde bullar för 2 öre styck och skorpor för ett öre. Hon hade
en blå korg med lock på båda sidor om grepen.
Om det var före på vintern brukade Hol-ger och några
av skolkamraterna som hade samma skolväg en bit åka stakkälke – Isaks-pojkarna
och Valter som bodde bakom Petters i Rumsta och Woldrat Svedin, Sörihagen i
Rumsta.
I juni 1957 stängdes dörren för byskolan på
Hedstabacken och om Holger var en av eleverna när småskolan startade på
Hedsta-backen, så var Ingrid Sjöberg (f Andersson), Hedsta, ett av de barn som
gick sista året där, ty andra klassen fick hon gå i Lunds skola.
Holger
Eriksson berättar för Anna-Caisa Nilsson, Klockars, Hedsta
1910
Fjärde raden från vänster:
Hilding Reinholdsson, Hedstaskolan, Holger Eriksson, Vålsta, Gösta
Reinholdsson, Hedstaskolan. Per Andersson, Mon, Hedsta, Wolrad Svedin,
Rumsta
Tredje raden från vänster:
Per Bergman, Söm-Johan, Bäck, Konrad Forsberg, Norrviksta, magister Hägers
dotter
Andra raden från vänster:
Märta Jonsson, Nytomt, Sterings Märta, Märta Kruth, Hedstabacken,
Anna Sandin
Första raden från vänster:
Märta Palm, Hedsta, Rut Persson, Rumsta, Torborg Reinholdsson, Hedstaskolan,
Milly Reinholdsson, Hedstasksolan, Bricken Mickelsson, Berglock, lärarinnan
Klara Olsson
1915-16
Översta raden
från vänster, stående: Anna Persson i
Rumsta, Stina Hallin, Norrviksta, Marta
Sandin, Berglock, Ingeborg Larsson, Hedsta,
Bricken Granat, Harv, Ingeborg Sahlin, Rumsta, Brita Hallin, Norrviksta,
Torborg Reinholdsson,
Mellanraden
från vänster: Olga Imberg,
Norrviksta, Hilda Lind, Norrviksta, Vilma Kandell, Norrviksta. Karin Nilsson,
Vålsta, Astrid och Valborg Sverin, Rumsta, Anna Granat, Harv, Anna Lysén, Forsa
station, Gunborg Forsberg, Norrviksta, Anna Persson, Rumsta
Främre raden, pojkar, från vänster: Gustav Lysén, Forsa station, Alvar Lysén,
Forsa station, Per Persson, Rumsta, Per Franck, Hedsta, Erik Hallin,
Norrviksta, Hans Imberg, Norrviksta, Ville Karlsson, Hedsta, Erik Larsson,
Hedsta, Axel Brolin, Berglock, Johan Östman, Hedsta
(frånvarande Gustav
Majström, Berglock)